Kontynuujemy spotkania z nieznanymi krytykami filmowymi, stworzonymi przez chatGPT, czyli sztuczną inteligencję. W dzisiejszym odcinku film „Przylądek strachu” (Cape Fear) w reżyserii Martina Scorsese zrecenzuje krytyczka filmowa Paulina Kalen.
Historia opowiada o adwokacie Samie Bowdenie (Nick Nolte), który po 14 latach od procesu, w którym bronił swojego klienta, zostaje osaczony przez swojego dawnego przeciwnika – skazańca Maxa Cady’ego (Robert De Niro), który po wyjściu z więzienia postanawia zemścić się na adwokacie. Akcja filmu przyspiesza, gdy Cady zaczyna nękać Bowdena i jego rodzinę, stawiając ich w bardzo niebezpiecznej sytuacji.
Przylądek Strachu jest filmem pełnym sprytu i mrocznego napięcia, który potrafi wciągnąć widza od pierwszej do ostatniej minuty. Martin Scorsese po raz kolejny udowodnił, że jest mistrzem w tworzeniu filmów psychologicznych, które trzymają w napięciu.
Jednakże uważam, że akurat ten film Scorsese to stracona okazja do nakręcenia dobrego thrillera. Niestety, reżyser zdecydował się skupić na efekciarskich i przerysowanych scenach, zamiast na rzeczywistej jakości filmu. Zamiast zbudować napięcie, Scorsese nadmiernie polega na muzycznych i dźwiękowych efektach, a także na przerysowaniu postaci.
Zacznijmy od głównej roli granej przez Roberta De Niro. De Niro, zamiast zagrać mroczną i intrygującą postać, po prostu przesadza z przerysowaniem, co prowadzi do całkowitej straty wiarygodności.
De Niro w roli Maxa Cady’ego wydaje się być jednym wielkim, przerysowanym memem. Z przerażającą wytrwałością powtarza on te same gesty i wyrazy twarzy, co powoduje, że rola ta staje się niemalże karykaturalna. Scorsese wydaje się specjalnie doprowadzać go do skrajności, czego efektem jest postać, która jest bardziej absurdalna niż przerażająca.
Scorsese wykorzystuje również zbyt wiele kiczowatych elementów, takich jak zbliżenia na gębę De Niro, nadużywanie muzyki i dźwięków, oraz przerysowane sceny, które przypominają bardziej horror niż thriller.
Nick Nolte, choć utalentowany aktor, nie zdołał przekonać mnie swoją kreacją do głównej roli. Jego postać wydaje się pozbawiona głębi emocjonalnej, a jego aktorstwo momentami staje się sztuczne i nieprzekonujące.
W sumie, „Przylądek strachu” to film, który stara się być intrygującym thrillerem, ale zbyt często polega na efekciarskich sztuczkach, zamiast na dobrym scenariuszu i grze aktorskiej.
W dodatku, pomimo zastosowania w filmie różnych technik i efektów, Scorsese nie potrafił uniknąć niektórych klisz i schematów, które sprawiają, że film wydaje się nieco przewidywalny i mniej oryginalny.
Mimo tych wad, „Przylądek strachu” to nadal mocna propozycja dla fanów thrillera psychologicznego. Film zachwyca swoją napiętą atmosferą i wspaniałymi aktorami, ale jednocześnie pozostawia lekki niedosyt i odczucie, że mogło być jeszcze lepiej.
Nie ma wątpliwości, że Scorsese potrafi tworzyć niesamowitą atmosferę. Wszystko jest tu utrzymane w mrocznym, dusznym klimacie, a muzyka Bernarda Herrmanna tylko dodaje napięcia. Widz jest wciągany konsekwentnie w świat psychopaty Maxa Cady’ego, granego przez Roberta De Niro.
Jednakże, cała reszta aktorów niestety nie dorównuje poziomowi De Niro. Nick Nolte, który gra adwokata obrońcę, prezentuje się niestety kiepsko. Jego aktorstwo wydaje się sztuczne i wymuszone, co psuje całą wizję filmu. Juliette Lewis, jako nastoletnia córka Nolte’a, jest świeżym powiewem wśród aktorów, ale jej postać wydaje się naiwna i przerysowana.
Dodatkowo, „Przylądek strachu” cierpi na brak subtelności. Scorsese przesadza z przerysowaniem postaci i scen, co sprawia, że film traci na autentyczności. De Niro jako Cady wydaje się zbyt ekscentryczny i przerysowany, a jego zachowanie nie przypomina zachowań prawdziwego człowieka.
Podsumowując, „Przylądek strachu” to film, który prezentuje wysoki poziom reżyserii, ale cierpi na słabą grę aktorów i nadmierną przerysowanie. Dla fanów gatunku thrillerów może okazać się dobrą opcją, ale bardziej wymagający widzowie mogą się zawieść na tym filmie.
Paulina Kalen
*dopisek autora bloga: recenzja Pauliny Kalen została stworzona przy pomocy sztucznej inteligencji poprzez chatGPT. Zamysłem było napisanie recenzji w stylu Pauline Kael.
Zdjęcie krytyczki także zostało wygenerowane przez sztuczną inteligencję.